TMMOB Mersin İKK / Mersin Limanı Genişleme Projesi İkinci Bilirkişi Raporu Hakkında Basın Açıklaması

TMMOB Mersin İKK / Mersin Limanı Genişleme Projesi İkinci Bilirkişi Raporu Hakkında Basın Açıklaması – 28.12.2021

TMMOB Mersin İl Koordinasyon Kurulu olarak Mersin Limanı Genişleme Projesi ikinci bilirkişi raporu hakkında basın açıklaması yapıldı. Basın açıklamasına Şube Başkanımız Ünal ŞAHİN katılım sağladı.

MERSİN İLİ AKDENİZ İLÇESİ TCDD LİMANI KURVAZİYER VE KONTEYNER KAMUOYU AÇIKLAMASI

28.12.2021

DAVANIN GELİŞİM SÜRECİ

  1. 03.2020 tarihinde Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nca Mersin Limanının işlevselliğini arttırmaya yönelik 1/5000 ve 1/1000 ölçekli İlave ve Revizyon Nazım İmar Planlarını 3621 sayılı Kıyı Kanunu’nca onaylandığı belirtilerek askıya çıkarılmıştır.
  2. 06.2020 tarihinde Mersin Büyükşehir Belediyemiz Mersin 2. İdare Mahkemesi’ne 2020/564E. sayılı dosyası ile söz konusu planların öncelikle yürütülmesinin durdurulması ve iptali istemli dava açmıştır.
  3. TMMOB Mersin İl Koordinasyon kurulu ise 06.2020 tarihinde açılan davaya müdahil olarak katılma dilekçesi vermiş ve akabinde mahkeme tarafından 29.04.2021 tarihinde müdahil olma talebimiz kabul edilmiştir.
  4. Mersin İdare mahkemesi tarafından bilirkişi raporuna esas 29.4.2021 tarih ve 2020/564 karara esas söz konusu imar planlarına 7 iş günü içerisinde itiraz yolu açık olmak kaydıyla yürütmeyi durdurma kararı verilmiştir.
  5. Mersin İdare Mahkemesinin 29/04/2021 tarih ve 2020/564E. sayılı kararı ile hukuka aykırılığı açık olan dava konusu işlemlerin uygulanması halinde telafisi güç zararlar doğabileceğinden teminat alınmaksızın yürütmenin durdurulmasına Konya Bölge İdare Mahkemesine itiraz yolu açık olmak üzere karar verilmiştir.

Adana Bölge İdare Mahkemesi 2. İdari Dava Dairesinin 10/06/2021 tarih ve 2021/209Y.D itiraz no karar ile, yürütmenin durdurulması talebinin reddine dair karara itirazın reddine karar verilmiştir.

  1. Davalı firma tarafından 18.15.2021 tarihinde İTÜ KONUT UYGULAMA VE ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ İTÜ DÖNER SERMAYE İŞLETMELERİ MÜDÜRLÜĞÜ tarafından davalı firmanın talebi doğrultusunda bilirkişi raporu hazırlanmıştır.
  2. Söz konusu Rapor için firma 12.05.2021 tarihinde müracaat etmiş ve 18.05.2021 tarihinde 6 günlük süreçte rapor tamamlanmıştır. Söz konusu rapora imza atan kişiler ve kurumlar yerinde inceleme yapmamış ve toplam 6 günlük süreç içerisinde raporu firmaya teslim etmiştir.
  3. Firma İTÜ tarafından hazırlanan rapor doğrultusunda mersin 2. İdare mahkemesine tekrar başvuru yapıyor, 2. İdari mahkemesi ise 15.09.2021 tarihinde yeniden bilirkişi ekibi tayin ederek 2. kez keşif kararı almıştır.

MAHKEME KARARIYLA YAPILAN 2. KEŞİF SONUCUNDA VERİLEN KARARIN DEĞERLENDİRMESİ

TMMOB Mersin İl Koordinasyon Kurulu olarak kentimize yapılması düşünülen Mersin Limanı genişleme projesinde gelinen noktada Mersin 2. İdare Mahkemesi 1. Aşamada gelen bilirkişi heyetinin raporunu kabul etmemiş fakat müdahil firmanın maddi bedel ödeyerek aldığı aksi yöndeki raporu referans alarak 2. Kez resmi bilirkişi heyeti oluşturduğu kamuoyu tarafından bilinmektedir.

Söz konusu bilirkişi heyeti keşif çalışmalarını gerçekleştirmiş ve oluşturduğu raporda gerek mahkeme heyetine sunduğumuz gerekse keşif esnasında doğrudan ilettiğimiz sorulara yanıt verilmemiş ve müdahil firma tarafından beyan edilen istihdam artırıcı ve teknik olmayan çözümler sunarak projenin temel şehircilik ilkelerine uygun olduğunu beyan etmişlerdir.

Söz konusu bilirkişi heyeti kentimizi ve yaşam fonksiyonlarımızı yakından ilgilendiren trafik problemi ile ilgili olarak liman genişlemesinin ‘ufak bir artış’ yaratacağını ve kurum (müdahil firma) tarafından sunulacak öneriler ve ‘basit düzenlemeler’ ile çözüme kavuşturulacağını içeren bilirkişi raporunu Mersin 2. İdare Mahkemesine iletmiştir.

Fakat projenin kara tarafında planlama yetkisi elinde olan Mersin Büyükşehir Belediyesi mevcut durumda ulaşım problemlerinin bulunduğunu beyan etmekte ayrıca Ukome kararları ile önlemler almaya çalışılmaktadır.

Ayrıca, kentte yaşayan yurttaşların söz konusu bölgede ulaşım ve otopark anlamında yıllardır ağır taşıtların yarattığı problemleri gözlemler iken Mersin dışında yaşayan bilirkişilerin hem gelmeden yazdığı raporlar hem de Mahkemenin resmi olarak atadığı ve yine şehir dışında yaşayıp günübirlik ziyaretlerle ulaşım sorununa yorum yapan bilirkişilerin verdiği kararlar kaygı uyandırıcıdır.

Bilirkişi heyeti tarafından gerek Mersin Büyükşehir Belediyemizin gerekse Mersin’lilerin trafik problemi ile ilgili ortaya koymuş olduğu beyanlar ve kaygıların göz ardı edilerek olumlu yönde bilirkişi raporu oluşturulması ne teknik açıdan ne de akademik yönden doğru ve ilkeli olmadığının kamuoyunun bilgisine sunarız.

TMMOB Mersin İl Koordinasyon Kurulu olarak, Mersin 2. İdare Mahkemesinin 17.11.2021 tarihinde yapılan 2. Mahkeme keşfine mahalinde katılarak projenin kentimize getireceği ve kaygı duyduğumuz konuları mahkeme heyetine ve bilirkişi heyetine iletmiştir.

Nihayetinde, 2. Bilirkişi heyeti raporuna istinaden, söz konusu projenin kente ve çevreye olan etkileri hakkında telafisi olmayan bir süreç yaşanmaması için görüşlerimizi tekrardan kamuoyu ile paylaşarak yapılacak olan hatadan geri dönülmesini talep ediyoruz.

Bu kaygılarımız;

1. Mevcut Limanın İsmet İnönü Bulvar üzerinde yer alan giriş ve çıkış kapılarının kent trafiğini olumsuz etkilemesi.

2. Mevcut limanın kapasite artışından sonra söz konusu bölgede üst ölçek planlarda özel proje alanı olarak planlanan alanlarda yapılaşmanın tamamlanmasıyla iki projenin de İsmet İnönü Bulvarını kullanacak olması nedeniyle kent girişinde trafik ve otopark yükü artması.

3. Mahkeme heyeti ve bilirkişilere dünya kentlerindeki eski limanların rehabilitasyon süreci incelendiğinde kent içerisinde yer alan limanların zamanla ulaşım anlamında güçlü bölgelere taşındığı ve mevcut limanların turizm amaçlı kullanıldığı belirtilmiştir. Bu yönüyle Mersin Limanının Batı eksenli genişlemesi ve kentlilerden uzak bir anlayışta olması sürdürülebilir ve sağlıklı liman yönetimi politikalarına uygun değildir.

4. Kurvaziyer limanı olarak projelendirilen kısmın kara tarafında söz konusu limana hizmet edecek herhangi bir bağlantı noktası bulunmamaktadır. Ayrıca kurvaziyer liman olarak projelendirilen alan konteyner merkezi olarak kullanılan liman içerisinde tasarlanmasının amacının turizm kenti olan Mersinimize hizmet amaçlı değil sadece imar planları üzerinde verilmiş bir karar olduğu ve kullanıcısının turizm amaçlı gemilerin olmayacağı ve bu durumda farklı amaçlı kullanım olanaklarına açık olduğu anlaşılmaktadır.

Örnek verecek olursak Çeşme ve Antalya limanları hem kurvaziyer hem de diğer faaliyetler için kullanılan alanlar olup bu alanlardaki tasarımlar incelendiğinde imar planlarında öngörülen kurvaziyer liman alanının temel şehircilik ilkelerine aykırı bir plan kararı olduğu görülmektedir. Bu noktada Mersin limanında kurvaziyer limanının hangi amaç ve politikalar doğrultusunda kullanılacağı belli olmayışı kent güvenliği açısından önemli sorunları da beraberinde getirme olasılığı vardır.

5. Mersin Limanının yakın çevresinde yer alan kentimizin simgesi Atatürk Parkı en önemli kamusal yeşil alanlarından birisidir. Söz konusu Limanın genişleme kısmının Atatürk parkına paralel olarak inşa edilmek istemesi ve kent siluetini etkileyecek olabilmesi olasıdır.

Çevre yönetimi açısından artan kapasite ile birlikte atık-atıksu, deniz, ses ve gürültü kirliliği oluşacaktır.

Zaman içerisinde Atatürk Parkının yeşil alan kullanımı açısından çıkartılıp limana hizmet edecek bir kara parçası haline getirilme ihtimali ise çok yüksektir.

6. Mersin limanın genişlemesi projesi, kentimizi yakından ilgilendiren ve kentimizin yaklaşık 40 yıldır beklediği ve her stratejik planda yer alan Mersin Ana Konteynır Limanı projesinin yapılmasının önüne geçebilecek potansiyelde olması son derece kritik öneme sahiptir.

7. Üst ölçekli planlarda Mersin ana konteyner limanı ve mevcut liman ile birlikte bütün ulaşım bağlantı noktalarının kent merkezinden alınıp 151. Cadde üzerinde yer alan otoyol bağlantı noktası referans alınarak uzun vadeli gelişim planının yapılması Mersin’in geleceğine dair kritik öneme sahiptir.

Mersin İl Koordinasyon Kurulu olarak müdahil olduğumuz bu davanın sonuna kadar takipçisi olacağımıza ve kentimizi gelecekte büyük bir ulaşım probleminin içine sokacak, kent silüetini etkileyecek, çevresel problemler ile kent sorunlarını üst noktaya çıkaracak ve söz de kurvaziyer liman ile kent turizminin önüne geçecek olan bu projeye karşı olduğumuzu, tüm yasal haklarımızı kullanacağımıza ve gerek kamu kurum ve kuruluşların gerekse yurttaşlarımızın sürece sahip çıkarak mücadele içerisinde olmasını talep ediyor ve kentimizin kaderi niteliğini taşıyan bu proje ile ilgili kaygılarımızı dile getiriyor ve projenin durdurularak geri adım atılması gerekliliğini tekrardan kamuoyuna bildiririz.

Saygılarımızla

28.12.2021

Seyfettin ATAR

Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği (TMMOB MERSİN İL KOORDİNASYON KURULU SEKRETERİ)

Bilgisayar Müh. Odası Mersin İl Temsilciliği

Çevre Müh. Odası Mersin Şubesi          

Elektrik Müh. Odası Mersin Şubesi

Fizik Mühendisleri Odası Mersin İl Temsilciliği

Gıda Müh. Odası Mersin Şubesi

Harita Müh. Odası Mersin İl Temsilciliği

İç Mimarlar Odası Mersin İl Temsilciliği

İnşaat Müh. Odası Mersin Şubesi

Jeofizik Müh. Odası Mersin İl Temsilciliği

Jeoloji Müh. Odası Mersin İl Temsilciliği

Kimya Müh. Odası Mersin İl Temsilciliği

Maden Müh. Odası Mersin İl Temsilciliği

Makine Müh. Odası Mersin Şubesi

Mimarlar Odası Mersin Şubesi

Orman Müh. Odası Mersin İl Temsilciliği

Peyzaj Mimarları Odası Mersin İl Temsilciliği

Şehir Plancıları Odası Mersin İl Temsilciliği

Ziraat Mühendisleri Odası Mersin Şubesi

Leave A Reply